Ortodoxe
Sf. Cuv. Mc. Eugenia (Ajunul Crăciunului)
Greco-catolice
Sf. m. Eugenia. Ajunul Nașterii Domnului. Post și ajun
Romano-catolice
Ss. Strămoși ai lui Isus; Tarsila, fc.
În aceasta zi de pregătire pentru întâmpinarea praznicului Nașterii Domnului există rânduieli liturgice speciale. În Ajunul Crăciunului se citesc Ceasurile Împărătești și se săvârșește Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia. Caracteristica principală a Ceasurilor Împărătești este lecturarea unor scrieri din Apostol și Evanghelie care pregătesc și fac mai bine cunoscut praznicul de a doua zi.
Numele acestora vin de la faptul că în vechime ele erau citite în Biserica "Sfânta Sofia" din Constantinopol, unde asista și împăratul. De asemenea, numele lor amintește și de faptul că sunt rânduite în ajunul marilor Praznice Împărătești ale Crăciunului, Bobotezei și Învierii Domnului.
În ultima zi a Postului Crăciunului, preotul umblă pe la casele credincioșilor cu icoana Nașterii Domnului, spre a vesti marele praznic al Întrupării Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria.
Tot pentru a aduce vestea cea bună a Nașterii Domnului vin și colindătorii în Ajun, asemănându-se îngerilor și păstorilor care au vestit Minunea din Betleemul Iudeii.
Sfânta Cuvioasă Mucenică Eugenia este pomenită în calendarul creștin ortodox în 24 decembrie.
Sfânta Eugenia s-a născut la Roma, în secolul al III-lea, într-o familie ce făcea parte din aristocrația romană a vremii. Tatăl său a fost numit prefect în cetatea Alexandria din Egipt. Aici Sfânta Eugenia a descoperit scrierile Sfântului Apostol Pavel și s-a convertit la creștinism.
A fugit de acasă și împreună cu doi slujitori a intrat într-o mănăstire de călugări, pretinzând că este famen. A dus o viață de asceză deosebită.
Tatăl Sfintei Eugenia, descoperind noua viață a fiicei sale, s-a botezat în credința creștină. Au fost uciși împreună, în timpul prigoanei dezlănțuite de împăratul roman Galeriu (305-311).